Zakładane cele:
-
Wyposażenie uczniów w wiedzę o zawodach, różnicowanie kwalifikacji w zawodach szkolnych.
-
Kształtowanie umiejętności świadomego planowania kariery edukacyjno - zawodowej, określania swoich celów życiowych.
-
Wzmacnianie poczucia wartości siebie poprzez wyłanianie mocnych stron osobowości.
-
Podkreślanie wagi kolonizowania przyszłości, wartości uczenia się przez całe życie, identyfikowanie siebie w warunkach niestabilnej rzeczywistości obciążonej ryzykiem i poczuciem niepewności.
-
Zapoznanie uczniów ze strukturą szkolnictwa i typami szkół ponadpodstawowych z uwzględnieniem warunków rekrutacji.
Lp. |
Zadania |
Formy realizacji |
Przedmioty/typ zajęć |
Realizujący |
Termin realizacji |
Klasa |
|
UCZNIOWIE |
|
|
|
|
|
|
Poznawanie siebie. |
Praca- dlaczego ludzie pracują ? Kim chcę być w przyszłości ? Moje ulubione zabawki Poznajemy zawody Zawody w moim otoczeniu Co lubię robić – moje zainteresowania? |
edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna |
wychowawcy klas nauczyciele przedszkola |
wg planu pracy |
0 - III |
|
Poznawanie zawodów i pracy.
|
Poznajemy zainteresowania Praca i jej znaczenie w życiu człowieka Różne sposoby zdobywania wiedzy Mój wymarzony zawód Świat zawodów Zawody na rynku pracy Zawody przyszłości Zawody związane z przemysłem odzieżowym, włókienniczym Zawody związane z hutnictwem i obróbka metali Zawody związane z przemysłem drzewnym Nazwy zawodów w j. angielskim Nazwy dyscyplin sportowych Słownictwo związane z zawodami Nazwy zawodów w j. niemieckim Mój wymarzony zawód – wady i zalety Prezentacja wybranego zawodu Mój przyszły zawód - za i przeciw |
godzina z wychowawcą język polski język angielski język niemiecki biologia technika wiedza o społeczeństwie wychowanie fizyczne
|
wychowawcy klas nauczyciele przedmiotowi
|
wg planu pracy |
IV V VI VII VIII |
|
Redagowanie dokumentacji rekrutacyjnej. Analiza potrzeb rynku i możliwości zatrudnienia. |
Lekcja na temat rynku pracy: ,,Redagujemy podanie” ,,Redagujemy życiorys” ,,Zatrudnienie, stopa bezrobocia, zakłady pracy w regionie”
|
język polski geografia wiedza o społeczeństwie
|
nauczyciele przedmiotowi |
wg planu pracy |
VII VIII |
|
Autodiagnoza preferencji i zainteresowań zawodowych uczniów. |
Zajęcia w celu identyfikowania predyspozycji: ,,Moje zainteresowania a decyzje o wyborze zawodu” ,,Podejmuję decyzję o mojej przyszłości” ,,Moje predyspozycje zawodowe”
|
godzina z wychowawcą wiedza o społeczeństwie
|
wychowawcy klas nauczyciele przedmiotowi
|
wg planu pracy |
VII VIII |
|
Analiza typów i kierunków szkół ponadpodstawowych |
Zajęcia wspomagające uczniów w decyzjach edukacyjno – zawodowych: ,,Zanim wybiorę szkołę i zawód” ,,Planowanie kariery edukacyjno – zawodowej” ,,Organizacja szkolnictwa zawodowego w Polsce”
|
godzina z wychowawcą wiedza o społeczeństwie
|
wychowawcy klas nauczyciele przedmiotowi doradca zawodowy |
wg planu pracy |
VIII |
|
Indywidualna praca z uczniem, który ma trudności z wyborem szkoły i zawodu. |
Rozmowy, diagnoza predyspozycji edukacyjno – zawodowych |
konsultacje indywidualne |
pedagog doradca zawodowy
|
na bieżąco |
VIII |
|
Informowanie w zakresie oferty edukacyjnej szkół ponadpodstawowych |
Prezentacje aktualnych ofert edukacyjnych |
Festiwal Profesjonalistów Targi edukacyjne |
wychowawcy klas pedagog doradca zawodowy |
wg planu, na bieżąco |
VII VIII |
|
Procedury w postępowaniu rekrutacyjnym do szkół ponadpodstawowych |
,,Omówienie zasad wypełniania dokumentacji przy wyborze szkoły ponadpodstawowej”
|
godzina z wychowawcą |
wychowawcy klas n-le informatyki doradca zawodowy |
V 2020 |
VIII |
|
Zajęcia z zakresu doradztwa zawodowego - opracowanie programu nauczania i jego realizacja. |
Tematy zajęć z doradztwa zawodowego klasa VII Moje umiejętności – moje sukcesy Praca w grupie jako przykład kompetencji kluczowej Umiejętności a zawód. Praca jako wartość Czym się interesuję? Moja przyszłość edukacyjno-zawodowa Zawody w moim najbliższym otoczeniu Charakterystyka zawodu Kompetencje na rynku pracy. Wolontariat wstępem do kariery Samoświadomość kluczem do podejmowania decyzji.
Tematy zajęć z doradztwa zawodowego klasa VIII Analiza oferty edukacyjnej szkół ponadpodstawowych Zasady rekrutacji do szkół ponadpodstawowych Kim chce być w przyszłości? Pojęcie współczesnej kariery zawodowej Kompetencje kluczowe na rynku pracy Moje zasoby i preferencje, a oczekiwania pracodawców Autoprezentacja Tworzymy IPD, Analiza rynku pracy – zawody przyszłościowe Analiza własnych zasobów, preferencji , a wybór zawodu i szkoły ponadpodstawowej Czynniki trafnego wyboru zawodu
|
zajęcia z zakresu doradztwa zawodowego |
doradca zawodowy |
IX 2019 – I 2020
I 2020 – VI 2020 |
VIII
VII |
|
RODZICE |
|
|
|
|
|
1. |
Pomoc rodziców w określaniu drogi edukacji ponadpodstawowej |
Prelekcja w celu wzmocnienia oddziaływań wychowawczych: ,,Rola rodzica w podejmowaniu przez młodzież decyzji edukacyjno – zawodowych” ,,Procedury rekrutacji do szkól ponadpodstawowych” |
spotkania z rodzicami |
wychowawcy doradca zawodowy |
XI 2019 IV 2020 |
VIII |
2. |
Giełda szkół ponadpodstawowych |
Ulotki informacyjne dla rodziców, informacje o targach, festiwalach zawodowych |
|
pedagog doradca zawodowy |
III 2020 |
VIII |
3. |
Indywidualne rozmowy z rodzicami uczniów, którzy mają problemy z wyborem szkoły ponadpodstawowej |
Rozmowy, diagnoza predyspozycji edukacyjno – zawodowych |
konsultacje indywidualne |
pedagog doradca zawodowy |
na bieżąco |
VIII |
Tematy przyporządkowane do poszczególnych klas podlegają redakcji słownej przez konkretnych nauczycieli w celu dostosowania do poszczególnych przedmiotów. Każdy nauczyciel uczący w Szkole Podstawowej w Tłokini Wielkiej zobowiązany jest raz w semestrze (rada podsumowująca) przesłać do doradcy zawodowego wykaz tematów (min. 1 w każdej klasie) i dat ich przeprowadzenia w celu stworzenia zbiorczego sprawozdania realizacji doradztwa zawodowego w klasach 0- VIII
Wszelkiego rodzaju wyjazdy/wyjścia uczniów na spotkania dot. doradztwa bądź zapraszanie gości w mury szkoły mają charakter otwarty i mogą ulec zmianie- zwłaszcza ze względu na sytuację epidemiologiczną związana z Covid-19 w regionie.