21 maja w naszej szkole była realizowana innowacja pedagogiczna „Zabiorę Cię właśnie tam…”, czyli wycieczka terenowa po Tłokini Wielkiej, Tłokini Małej i Tłokini Kościelnej.
Warto jednak opowiedzieć o niej od początku. Innowacje z geografii realizowało dziewięcioro uczniów z klasy III gimnazjum: Bartosz Dreczko, Aleksandra Jopek, Katarzyna Kowalczyk, Nicole Olszewska, Kazimierz Rychter, Ewa Sobczak, Joanna Urbaniak, Wiktoria Wanga oraz Weronika Wąsik pod opieką nauczycielki Izabeli Krupińskiej. Jej głównym celem było pokazanie przez młodzież gimnazjalną najbliższej okolicy swoim młodszym kolegom i koleżankom z III klasy szkoły podstawowej. W atrakcyjny sposób miała ona zapewnić osiągnięcie celów edukacyjnych, określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego geografii (III etap edukacyjny) i przyrody (I etap edukacyjny) oraz wykraczających poza program. Po formalnym zatwierdzeniu innowacji przez Kuratorium Oświaty w lutym 2015 roku uczniowie rozpoczęli intensywną pracę nad jej realizacją.
Trzecioklasiści zaczęli od zbierania informacji na temat miejsc, które warto odwiedzić w pobliskich miejscowościach. Dowiadywali się ich historii, szukali wiadomości związanych z geografią, a także interesujących ciekawostek. Te działania doprowadziły do opracowania trasy wycieczki terenowej. Następnie młodzież poświęciła czas na poszukiwanie sposobu, by móc swoich młodszych kolegów przez nią przeprowadzić. Postawili na bardzo atrakcyjne rozwiązanie, które obecnie cieszy się dużą popularnością – questing. Jest to nazwa rodzaju turystyki, która kryje w sobie odkrywanie dziedzictwa najbliższej okolicy poprzez wędrowanie po nieoznakowanym szlaku z wykorzystaniem questu, czyli ulotki, na której jest zamieszczona mapka oraz zagadki do rozwiązania. Kiedy uczestnicy rozwiążą je i przejdą całą trasę, muszą odnaleźć skarb – pieczęć, jej odciśnięcie potwierdza ukończenie wędrówki.
Praca nad stworzeniem questu okazała się ciekawym doświadczeniem i dużą przyjemnością. Wbrew pozorom układanie rymowanych zagadek o miejscowościach nie zajęło dużo czasu, a dostarczyło wszystkim wiele zabawy. Ponadto uczestnicy innowacji zorganizowali różne zadania dla wędrujących. Wśród nich były krzyżówki, w których należało się wykazać wiedzą o naszej szkole i legendzie o Tłokini Małej, określanie położenia na konturowej mapce, rozpoznawanie gatunków liści i ryb, a także układanie puzzli.
W słoneczny czwartkowy poranek uczestnicy innowacji oraz uczniowie klasy III wspólnie z wychowawczynią panią Renatą Szlenkier, opiekunem innowacji panią Izabelą Krupińską i panią dyrektor Teresą Kobierską wyruszyli na spacer. W czasie jego trwania rozwiązywali quest pt. „Walory Tłokini wszyscy podziwiać powinni”. Każdy gimnazjalista sprawował opiekę nad dwójką młodszych kolegów. Szybko okazało się, że trzecioklasiści nie potrzebowali dużego wsparcia, ponieważ wykazali się dużym zaangażowaniem w zabawę i wiedzą przy rozwiązywaniu przydzielonych im zadań. Jednak młodzież czuła się odpowiedzialna za przebieg wycieczki, więc z troską opiekowali się swoimi podopiecznymi, co sprawiło, że każdy uczestnik spędzał czas na wycieczce w miłej atmosferze. Trasa zaś szybko minęła. I tak wszyscy mogli poznać z innej perspektywy budynek naszej szkoły, historię i zasoby gospodarcze Tłokini Małej, zapoznać się z fauną i florą, mieszczącą się w parku przy pałacu Chrystowskich w Tłokini Kościelnej oraz historią kościoła parafialnego w Tłokini Kościelnej.
Oprócz świetnej zabawy i realizacji podstawy programowej uczniowie naszej szkoły mogli: rozbudzać swoje zainteresowania przyrodnicze i kulturowe, poszerzać swoją wiedzę zdobytą na lekcjach geografii, historii oraz nauczania wczesnoszkolnego, rozwijać w sobie ciekawość świata poprzez zainteresowanie oraz poczucie odpowiedzialności za środowisko przyrodnicze i kulturowe własnego regionu. Doskonalili umiejętności interpersonalne, komunikowania się, aktywnego słuchania. Rozwijali kreatywne myślenie, kształtowali umiejętność pracy zespołowej oraz przestrzegania zasad bezpiecznego zachowania się w czasie wycieczki terenowej.