Debata „Reformy Władysława Grabskiego a współczesne wyzwania”

W ostatnich dniach w naszej szkole odbyło się fascynujące wydarzenie w ramach realizacji Ogólnopolskiego Programu Złote Szkoły NBP”. Mowa o debacie oxfordzkiej, która poruszyła temat Reform Władysława Grabskiego i ich związku z wyzwaniami współczesnej gospodarki.

Wśród debatujących znaleźli się członkowie Drużyny Ambasadorów Edukacji Ekonomicznej, która od początku działań jest konduktorami Dworca Polskiego Złotego w Tłokini Wielkiej. Nawiguje nasz pociąg do wiedzy ekonomicznej. Swoją obecnością zaszczycili nas goście, którzy wspierają nas swoją wiedzą i doświadczeniem nie tylko w tej edycji programu: Dyrektor Delegatury Kuratorium Oświaty w Kaliszu pani Violetta Słupianek, Burmistrz Gminy Opatówek pan Sebastian Wardęcki, Dyrektor Gminnej Biblioteki Publicznej im. Braci Gillerów w Opatówku pani Małgorzata Matysiak, pani Magdalena Misiak – pracownik Gminnej Biblioteki Publicznej w Opatówku, pani Kinga Jopek i pani Renata Pilas – przedstawicielki Rady Rodziców. Największą radość sprawia fakt, że w sali gimnastycznej zgromadzili się wszyscy uczniowie wraz z panią dyrektor Edytą Banasiak, wychowawcami i nauczycielami oraz pracownikami szkoły.

Dyskusja, prowadzona przez doświadczonego moderatora – Jakuba Waszaka z klasy VIII, okazała się nie tylko pouczająca, ale także niezwykle angażująca dla wszystkich uczestników. Zasady debaty zostały jasno wyjaśnione na początku spotkania, co zapewniło płynny przebieg całego wydarzenia.

Pierwsze pytanie, które dotyczyło roli Banku Polskiego w okresie międzywojennym, skłoniło uczestników do przedstawienia argumentów zarówno za, jak i przeciwko reformom Grabskiego. Zwolennicy reform podkreślali, że założenie Banku Polskiego umożliwiło Polsce niezależność finansową i stabilizację waluty, co było szczególnie istotne w trudnych czasach powojennych. Z drugiej strony, przeciwnicy zwracali uwagę na możliwe ryzyko związane z wprowadzeniem nowej instytucji oraz obawy, co do skutków dla gospodarki.

Kolejne pytanie, skupione się na ocenie, czy reformy Grabskiego przyczyniły się do poprawy sytuacji gospodarczej, wywołało jeszcze większą dyskusję. Zwolennicy reform argumentowali, że wprowadzone zmiany przyniosły stabilizację gospodarczą i modernizację infrastruktury, co przyczyniło się do rozwoju kraju. Jednakże przeciwnicy krytykowali negatywne skutki społeczne, takie jak wzrost bezrobocia i obciążenie najuboższych, co stanowiło istotną kwestię w kontekście oceny skuteczności reform.

Ostatnia część debaty dotyczyła analizy, czy reformy Grabskiego mogą stanowić inspirację dla rozwiązywania współczesnych wyzwań gospodarczych. Tutaj obie drużyny przedstawiły argumenty za i przeciw, uwzględniając zarówno korzyści, jak i potencjalne ograniczenia wynikające z tych reform. Z jednej strony, zwolennicy wskazywali na potrzebę stabilności finansowej i modernizacji infrastruktury jako potencjalnych punktów odniesienia dla dzisiejszych rządów. Z drugiej strony, przeciwnicy podkreślali różnice między kontekstem historycznym a współczesnym oraz konieczność bardziej elastycznych podejść do rozwiązywania problemów gospodarczych.

Po zakończeniu dyskusji publiczność miała możliwość zająć stanowisko i wyrazić swoje opinie na temat debatowanych kwestii. Ostatecznie, zwycięzcą debaty została drużyna, która argumentowała za reformami Władysława Grabskiego, ale debata przyniosła wiele cennych refleksji i pogłębiła zrozumienie zarówno historii, jak i współczesności. Dzięki temu wydarzeniu, uczestnicy zyskali lepsze zrozumienie kształtowania polityki gospodarczej oraz potencjalnych skutków podejmowanych decyzji dla społeczeństwa.

Najmłodsi uczniowie z klas I-III również postanowili wziąć udział we własnej debacie na temat ,,Pieniądze dawniej i dzisiaj”. We wprowadzeniu podkreślili, że znają pieniądze od najmłodszych lat. Dzieci doceniły fakt, że rodzice ciężko na nie pracują, by je zarobić, a oni sami często otrzymują je w prezencie i skrupulatnie oszczędzają żeby sobie coś za nie kupić.

W czasie debaty poruszali różne tematy związane z pieniędzmi, które wcześniej omawiali z nimi nauczyciele, zaproszeni eksperci i starsi koledzy oraz koleżanki. Dyskusja toczyła się w dwóch grupach. Pierwsza z nich – czerwona - reprezentowała uczniów sprzed IV edycji Ogólnopolskiego Programu ,,Złote Szkoły NBP”. Druga zaś ubrana na zielono była reprezentacją uczniów, którzy pilnie brali udział w działaniach proponowanych przez Drużynę Ambasadorów Edukacji Ekonomicznej ze Szkoły Podstawowej w Tłokini Wielkiej. W swojej dyskusji zaprezentowali wiedzę, którą posiedli w czasie trwania programu organizowanego przez Narodowy Bank Polski.

Udowodnili, że kiedyś nie było pieniędzy i wtedy płacono płacidłami, czyli towarami: płóciennymi chustkami, futrem kun i wiewiórek, miodem, zbożem czy grudkami soli. że na Przytoczyli fakt, że na polskich banknotach, znajdowali się dawniej wielcy Polacy a teraz są władcy Polski. Swoją wiedzę opierali na wystawie pieniędzy sprzed denominacji polskiego złotego w 1995 roku. Ostatnią kwestią, którą poruszyli było fałszowanie pieniędzy. Dzieci stwierdziły, że wcale nie jest tak łatwo je sfałszować, o czym przekonali się w czasie spotkania z ekspertami z banków. Na zakończenie uczniowie każdej klasy dokonali refleksji, że warto chodzić do szkoły, słuchać nauczycieli i jeździć na wycieczki, bo wówczas można się wiele nauczyć i ta wiedza pozostaje na całe życie.

Do podobnych refleksji nawiązali wszyscy Ambasadorzy Edukacji Ekonomicznej z naszej szkoły, którzy na zakończenie skierowali swoją wdzięczność do koordynatorów projektu, nauczycieli, kolegów i koleżanek oraz wszystkich osób, które im pomagały w czasie realizacji zadań. Podkreślili fakt, że dzięki udziałowi w tym przedsięwzięciu wiele zyskali: wiedzę, nowe umiejętności, większą pewność siebie i łatwość w nawiązywaniu relacji. Z pewnością debata szkolna z IV edycji ,,Złotych Szkół NBP” zapisze się w historii naszej szkoły na bardzo długo.

Zapraszamy do fotorelacji:

Przejdź do galerii powiązanej z artykułem