Pracę nad realizacją IV edycji Ogólnopolskiego Programu ,,Złote Szkoły NBP” społeczność naszej szkoły rozpoczęła od wyjazdu do Warszawy. Uczniowie klas IV-VIII wraz z opiekunami – dyrektor Edytą Banasiak, wicedyrektor Katarzyną Wyborną, Izabelą Krupińską, Urszulą Borwik, Marleną Pilarczyk i przewodniczącą Rady Rodziców – Kingą Jopek mieli na ten dzień zaplanowane niezwykłe przedsięwzięcia, których próżno szukać w tradycyjnym zwiedzaniu stolicy Polski.
Pierwszym przystankiem na naszej trasie było Centrum Pieniądza im. Sławomira S. Skrzypka przy ul. Świętokrzyskiej. Na uwagę zasługuje fakt, że do tej wyjątkowej instytucji zostaliśmy zaproszeni za sprawą uzyskania tytułu Złotej Szkoły w III edycji programu.
Dzięki wizycie w tym miejscu uczestnicy wycieczki zrozumieli podstawowe zagadnienia oraz skomplikowane procesy ekonomiczne. Pasjonujące ekspozycje pokazały istotę tego, czym jest pieniądz, jaką przebył drogę i w jaki sposób pomaga nam w codziennym życiu.
Pobyt w Centrum Pieniądza można porównać do podróży wehikułem czasu, którym można dotrzeć do kluczowych miejsc związanych z historią pieniądza. Młodzież miała jedyną w swoim rodzaju okazję stać się świadkiem narodzin monety i banknotu, pierwszych banków, teorii ekonomicznych.
Wielkie wrażenie wywarła na nich animacja zatytułowana „Spotkanie z pieniądzem”. Wykazując się cierpliwością, uczniowie zgromadzili fortunę, z której usypali przysłowiową górę złotych monet. Musieli jednak pamiętać, że wystarczy jeden nierozważny ruch, żeby stracić wszystko! Przesłanie, jakie niesie ze sobą ta zwracająca uwagę rozmachem – złota – animacja, powinno w zamyśle twórców ekspozycji towarzyszyć odwiedzającym nie tylko podczas zwiedzania kolejnych sal Centrum Pieniądza NBP, lecz także w codziennym życiu, które jest wypełnione ekonomicznymi decyzjami.
Szybko nadszedł czas podejmowania wyborów, bo takowe stały się udziałem uczestników wycieczki w czasie gry miejskiej pt. ,,Polski złoty”. Zorganizowała ją Pani Klaudia Mróz – licencjonowana przewodniczka po Warszawie i trenerka edukacji w przestrzeni, założycielka Idzie.my z książką przez Warszawę.
Pierwszą decyzją było podzielenie się na zespoły graczy, często bywa to trudnym zadaniem. Tutaj z odsieczą przyszli nam nasi konduktorzy z Dworca Polskiego Złotego z Tłokini Wielkiej, czyli członkowie Drużyny Ambasadorów Edukacji Ekonomicznej. Dzięki ich zaangażowaniu stworzyło się sześć grup. W ustalonych składach uczniowie wraz z opiekunem wędrowali po ulicach Warszawy i wykonywali następujące zadania.
Gra rozpoczęła się przy Centrum Pieniądza od pracy z tekstem źródłowym autorstwa Władysława Grabskiego „Dwa lata pracy u podstaw państwowości naszej (1924-1925)”. Było to ćwiczenie umiejętności krytycznego i uważnego czytania, a także logicznego myślenia poprzez odkrycie zaszyfrowanego adresu kolejnego zadania.
Rozwiązanie pierwszej zagadki zaprowadziło uczestników do Biblioteki Publicznej Nr 23 przy Nowym Świecie 47 A. Tam czekał sprawdzian wiedzy ekonomicznej, wiedzy o postaciach kluczowych dla polskiej państwowości i systemu monetarnego w zakresie adekwatnym do wieku uczestników. Uczniowie mogli przystąpić do sprawdzianu wiedzy, po wniesieniu opłaty w formie repliki monety okolicznościowej z wizerunkiem Władysława Grabskiego wyemitowanej przez NBP w 2022 roku. W trakcie tego zadania młodzież poszerzyła swoją wiedzę również o ciekawostki, takie jak: alternatywne propozycje nazw dla polskiej waluty: „piast”, „pol”, „lech” oraz ćwiczyli wnioskowanie i pracę z mapą, aby dotrzeć do kolejnego punktu gry – Domu pod Orłami.
Dawna siedziba Banku Towarzystw Spółdzielczych przy ul. Jasnej 1, tzw. Dom pod Orłami powitał uczniów reprintem akcji banku. W tej instytucji musieli obliczyć, ile wynosi wartość nominalna tejże akcji, co było treningiem umiejętności matematycznych. Prawidłowy wynik był niezbędny do otrzymania wskazówki na temat kolejnego miejsca w centrum Warszawy związanego z tematem bankowości.
Mowa o ulicy Kredytowej, gdzie znajduje się Budynek Towarzystwa Kredytowego Ziemskiego. Uczniowie otrzymali tekst w lustrzanym odbiciu, kiedy go rozszyfrowali okazało się, że jest on wygrawerowany na tablicy w sali operacyjnej siedziby Banku Polskiego powołanego do życia w 1924 roku. Po prawidłowym odczytaniu sentencji, uczestnicy otrzymywali fotografię siedziby Banku Polskiego przy ul. Bielańskiej z okresu jej świetności. Ich zadaniem było odnalezienie na trasie spaceru budynku przedstawionego na fotografii.
Przystankiem do obranego celu był Plac Piłsudskiego, Grób Nieznanego Żołnierza. W oparciu o opowieść przewodnika i przedstawione materiały, m.in. reprint ustawy z 1919 roku podpisanej przez Józefa Piłsudskiego wprowadzającej system poprzedzający ustanowienie polskiego złotego (czyli marki polskie), kolejnym zadaniem uczniów było wywnioskowanie zależności między wydarzeniami i postaciami związanymi z miejscem, w którym się znajdują, a reformą monetarną w dwudziestoleciu międzywojennym.
Uczniowie podczas finału gry, poznali losy historycznej siedziby Banku Polskiego, odtworzyli jej wygląd w oparciu o epokowe fotografie, a także tworzyli własne „bankowe” opowieści umotywowane obejrzeniem autentycznych, przedwojennych drzwi do skarbca bankowego wmurowanych w jedną ze ścian Reduty od strony dziedzińca.
Gra „Polski złoty” przygotowana przez Idziemy z książką przez Warszawę pozwoliła uczniom na utrwalenie wiadomości na temat tego, jak przebiegał proces ustanowienia waluty w niepodległym państwie polskim, dlaczego doszło do odrodzenia złotego, dlaczego reforma walutowa była tak ważna i jaką rolę odegrał w tym wszystkim Bank Polski SA. Informacje ukazane na tle opowieści warszawskiej przewodniczki o historii stolicy oraz w otoczeniu miejsc związanych z historią bankowości z pewnością zostaną w pamięci uczniów na długo. Ale zdobyta wiedza i doświadczenia, to nie jedyne korzyści, które zyskali uczestnicy warsztatu uczniowskiego. Przestrzeń miejska i przemyślna formuła gry stworzyły młodym ludziom możliwość wykazania się empatią wobec siebie, troską o wspólne bezpieczeństwo, szansę współpracy i wykorzystania swojej kreatywności w kolejnych wyzwaniach, które stawia przed uczniami realizacja programu Złote Szkoły NBP.
Drużyna Ambasadorów Edukacji Ekonomicznej z naszej szkoły już zapowiada, że ten wyjazd stał się dla nich inspiracją do przygotowania autorskiego warsztatu uczniowskiego, który zostanie niebawem przeprowadzony w lokalnej przestrzeni.