Reformy gospodarcze Władysława Grabskiego

Lekcja na temat reform gospodarczych Władysława Grabskiego skupiała się na jego kluczowych działaniach jako ministra skarbu i premiera II Rzeczypospolitej Polskiej w latach 1923-1925. Reformy te miały na celu stabilizację polskiej gospodarki, która była wówczas
w kryzysie po zakończeniu I wojny światowej i okresie hiperinflacji. Podczas lekcji omówiono następujące zagadnienia:

  1. Waluta i finanse publiczne:

    • Grabski wprowadził nową walutę, tzw. złoty polski, który zastąpił inflacyjnego marka polskiego.

    • Wprowadził tzw. tarczę stabilizacyjną, która miała na celu ograniczenie inflacji i ochronę polskiej waluty.

    • Zreorganizował finanse publiczne, m.in. poprzez ograniczenie deficytu budżetowego i redukcję nadmiernych wydatków.

  2. Bank Polski:

    • Reformował Bank Polski, aby uczynić go centralnym bankiem kraju, mającym kontrolę nad emisją pieniądza i polityką monetarną.

    • Zapewnił niezależność Banku Polskiego od rządu i instytucji zagranicznych.

  3. Podatki:

    • Zreorganizował system podatkowy, wprowadzając nowe formy opodatkowania i eliminując nieefektywne lub nadmierne podatki.

    • Dążył do poprawy efektywności fiskalnej państwa.

  4. Handel i przemysł:

    • Wprowadził różnorodne środki mające na celu promowanie rozwoju przemysłu i handlu, w tym preferencyjne kredyty dla przedsiębiorstw oraz umowy handlowe z innymi krajami.

    • Starał się zwiększyć konkurencyjność polskich produktów na rynkach zagranicznych.

  5. Polityka rolna:

    • Podjął działania mające na celu poprawę sytuacji rolników, w tym reformy rolne mające zwiększyć efektywność produkcji rolniczej oraz polepszyć warunki życia na wsi.

  6. Edukacja i administracja:

    • Grabski podejmował również inicjatywy w obszarze edukacji i administracji, dążąc do modernizacji tych sektorów i poprawy jakości usług świadczonych przez państwo.

Podczas lekcji omówiono reakcje społeczne na reformy Grabskiego, w tym zarówno poparcie, jak i kontrowersje oraz opozycję wobec niektórych działań. Ważne było również zrozumienie kontekstu historycznego i ekonomicznego, w jakim przeprowadzano te reformy oraz ich długofalowych skutków dla polskiej gospodarki i społeczeństwa. Przede wszystkim tematyka tych zajęć stanowiła fundament do przygotowania debaty uczniowskiej, która odbędzie się po feriach.

Zapraszamy do fotorelacji:

Przejdź do galerii powiązanej z artykułem