Lekcja na temat reform gospodarczych Władysława Grabskiego skupiała się na jego kluczowych działaniach jako ministra skarbu i premiera II Rzeczypospolitej Polskiej w latach 1923-1925. Reformy te miały na celu stabilizację polskiej gospodarki, która była wówczas
w kryzysie po zakończeniu I wojny światowej i okresie hiperinflacji. Podczas lekcji omówiono następujące zagadnienia:
-
Waluta i finanse publiczne:
-
Grabski wprowadził nową walutę, tzw. złoty polski, który zastąpił inflacyjnego marka polskiego.
-
Wprowadził tzw. tarczę stabilizacyjną, która miała na celu ograniczenie inflacji i ochronę polskiej waluty.
-
Zreorganizował finanse publiczne, m.in. poprzez ograniczenie deficytu budżetowego i redukcję nadmiernych wydatków.
-
-
Bank Polski:
-
Reformował Bank Polski, aby uczynić go centralnym bankiem kraju, mającym kontrolę nad emisją pieniądza i polityką monetarną.
-
Zapewnił niezależność Banku Polskiego od rządu i instytucji zagranicznych.
-
-
Podatki:
-
Zreorganizował system podatkowy, wprowadzając nowe formy opodatkowania i eliminując nieefektywne lub nadmierne podatki.
-
Dążył do poprawy efektywności fiskalnej państwa.
-
-
Handel i przemysł:
-
Wprowadził różnorodne środki mające na celu promowanie rozwoju przemysłu i handlu, w tym preferencyjne kredyty dla przedsiębiorstw oraz umowy handlowe z innymi krajami.
-
Starał się zwiększyć konkurencyjność polskich produktów na rynkach zagranicznych.
-
-
Polityka rolna:
-
Podjął działania mające na celu poprawę sytuacji rolników, w tym reformy rolne mające zwiększyć efektywność produkcji rolniczej oraz polepszyć warunki życia na wsi.
-
-
Edukacja i administracja:
-
Grabski podejmował również inicjatywy w obszarze edukacji i administracji, dążąc do modernizacji tych sektorów i poprawy jakości usług świadczonych przez państwo.
-
Podczas lekcji omówiono reakcje społeczne na reformy Grabskiego, w tym zarówno poparcie, jak i kontrowersje oraz opozycję wobec niektórych działań. Ważne było również zrozumienie kontekstu historycznego i ekonomicznego, w jakim przeprowadzano te reformy oraz ich długofalowych skutków dla polskiej gospodarki i społeczeństwa. Przede wszystkim tematyka tych zajęć stanowiła fundament do przygotowania debaty uczniowskiej, która odbędzie się po feriach.