W klasach VII i VIII szkół podstawowych odbyła się niezwykła lekcja, która przeniosła uczniów w fascynujący świat chemii i ekonomii. Zajęcia pod nazwą „Chemia na straży złotego" miały na celu poznanie tajemnic banknotów i monet, a wszystko to za sprawą materiałów udostępnionych przez Narodowy Bank Polski.
Pierwsza część lekcji rozpoczęła się pogadanką na temat banknotów i różnych metod ich zabezpieczeń. Uczniowie mieli okazję dowiedzieć się o znakach wodnych, hologramach, nitkach zabezpieczających i innych technikach używanych do identyfikacji autentyczności banknotów. Ta część lekcji pozwoliła uczniom zrozumieć, jakie środki są stosowane w celu zabezpieczenia pieniądza przed fałszerstwem oraz jak ważna jest rola banknotów
w gospodarce.
Druga część zajęć skoncentrowana była na monetach o nominałach 1, 2 i 5 groszy. Uczniowie przeprowadzili eksperymenty dotyczące właściwości fizycznych monet, w tym wyznaczenie ich gęstości. Jednak najbardziej fascynującą częścią było badanie składu chemicznego monety 1 grosza. Uczniowie częściowo rozpuszczali monetę w stężonym kwasie azotowym (V), co pozwoliło im zauważyć, że wnętrze monety wykonane jest z innego metalu niż jej część zewnętrzna. Dodatkowo, wykonanie reakcji charakterystycznych na pozostałości przesączu pozwoliło uczniom udowodnić, że monety te zawierają miedź i żelazo. Co więcej, badając monety wybite w różnych latach, uczniowie zauważyli niewielkie różnice w ich składzie, co świadczyło o ewolucji składu metali używanych do produkcji monet w czasie.
Zajęcia „Chemia na straży złotego" nie tylko dostarczyły uczniom fascynujących doświadczeń laboratoryjnych, ale również ukazały praktyczne zastosowanie chemii
w codziennym życiu. Pozwoliły one uczniom zrozumieć, jak nauka może być związana
z ekonomią oraz jak ważne jest bezpieczeństwo i autentyczność pieniądza w systemie finansowym. Dzięki praktycznym doświadczeniom, uczniowie mogli lepiej zrozumieć złożoność świata finansów i chemii, co pozwoliło im spojrzeć na codzienne przedmioty
z zupełnie nowej perspektywy.