W ramach programu „Złote Szkoły NBP” jednym z zadań było poznanie historii pieniądza. Pieniądz powstał jako towar, ułatwiający wymianę handlową. Od czasów pradawnych, gdy zaczął funkcjonować handel wymienny, poprzez panowania kolejnych władców, gdy każdy z nich bił własną monetę. Najstarsze znane nam monety powstały w VII wieku p.n.e. w greckich koloniach na terenie Lidii, kraju leżącym w granicach dzisiejszej Turcji. Monety lidyjskie wykonano z elektronu, czyli naturalnego stopu złota i srebra. Ostemplowane były znakami gwarantującymi wagę kruszcu, a tym samym jego wartość. Podczas zajęć uczniowie dowiedzieli się skąd pochodzi wyraz pieniądze- od słowa pecus, oznaczającego bydło rogate, które w czasach przedmonetarnych stanowiło umowny miernik wartości. Młodzież poznała takie pojęcia jak:
-barter, czyli wymianę towaru na towar,
-pieniądz towarowy – wybrane towary pełniące funkcję środka płatniczego,
-płacidła – przedmioty, które jedynie symbolizowały wartość i pozwalały ludziom oszczędzać lub kupić dowolny produkt.,
-pieniądz metalowy – kawałki metali nieszlachetnych: żelaza, brązu czy miedzi, a później szlachetnych: srebra i złota.
-pieniądz bity, kruszcowy – moneta – okrągły przedmiot, na którym umieszczano specjalne znaki, potwierdzające wartość jego stopu;
-pieniądz papierowy.
Pieniądz wymienialny, który można było wymienić na kruszec (obecnie: pieniądz wymienialny na inne waluty, oficjalnie uznany, a pieniądz bezgotówkowy i elektroniczny – czeki i przelewy bankowe oraz karty magnetyczne .
W czasie zajęć uczniowie dowiedzieli się jak zmieniały się pieniądze na przestrzeni wieków. Niektóre banknoty znaleźli we własnych domach, jako źródła historyczne. Na koniec zajęć wszyscy doszli do wniosku ,że pieniądze nie są może najważniejsze w życiu, ale dają poczucie bezpieczeństwa i kontroli nad własnym życiem.