Do szkolnej debaty uczniowie przygotowywali się przez długi czas. Począwszy od udziału w lekcjach, podczas których mieli okazję zapoznawać się z zagadnieniami z zakresu ekonomii, finansów, bankowości i nauki, jak tę wiedzę przekuwać w praktykę dnia codziennego. Skończywszy na samodzielnym opracowywaniu materiałów, które następnie wykorzystali podczas warsztatów ze swoimi kolegami i koleżankami. I w końcu nadszedł moment przeprowadzenia debaty pt. ,,Nie jesteśmy bezpieczni w bankowości elektronicznej” - ostatniego już etapu realizacji projektu. Wybraliśmy debatę oksfordzką, aby jak najlepiej zrealizować zadanie.
Cała drużyna była zaangażowana w przygotowanie tego przedsięwzięcia. Wszyscy przygotowywaliśmy materiały, które chcieliśmy wykorzystać w czasie dyskusji. Oparte one były na zgromadzonej wiedzy, która była nam przekazana przez nauczycieli. Kiedy członkowie grupy projektowej dokonali selekcji tych zagadnień, co nie było łatwe ze względu na ich ilość i różnorodność, stworzyli scenariusz debaty oraz potrzebne rekwizyty. Kultura nakazuje, aby gościom przekazać zaproszenie, tak też uczynili, w tym roku zaproszenia wręczono na żywo. Odpowiedziała na nie pani Wioletta Machelak, która wystąpiła jako ekspert w tej dziedzinie. Jest ona księgową z wieloletnim doświadczeniem. Podzieliła się z uczniami swoją wiedzą na temat finansów. Tak jak oni, uczyła się w naszej szkole i jest przykładem na to, że w przyszłości można wiele osiągnąć, jeśli wytrwale dąży się do celu, a swoje obowiązki wykonuje z odpowiednią rzetelnością. Z przyjemnością obserwowała pokaz zasobu informacji i umiejętności reprezentowany przez uczestników debaty, które zdobywali i doskonalili w czasie trwania projektu.
Podczas debaty nie mogło zabraknąć pani dyrektor Edyty Banasiak, która dopinguje swoich uczniów od początku realizacji projektu. Swoją obecność potwierdziły panie nauczycielki: Katarzyna Wyborna – koordynator, Izabela Krupińska – opiekun i Beata Rogala – opiekun.
Obecnych na żywo i przed ekranem tablic multimedialnych powitała uczennica klasy VII, która był moderatorem dyskusji. Podczas debaty wystąpiły dwie drużyny: ,,Kartomaniaków” i ,,Gotówkomaniaków”. W ich skład wchodzili członkowie grupy projektowej oraz chętni uczniowie z klas 5 i 6, przedstawiali zalety oraz wady płacenia w sposób tradycyjny i nowoczesny. W czasie tej dyskusji poruszano podstawowe zagadnienia dotyczące finansów osobistych, z naciskiem na bezpieczeństwo w bankowości internetowej. Na docenienie zasługuje fakt, że obecni wykazali się dużą wiedzą z zakresu bankowości elektronicznej, a także wysoką kulturą w czasie dyskusji. Co ważne, omawianie danego zagadnienia nie kończyło się tylko na udzieleniu odpowiedzi, dodatkowo padały wyjaśnienia albo przykłady wykorzystania konkretnej wiedzy w życiu codziennym. W finale debaty publiczność wyraziła swoją opinię, które argumenty bardziej do nich przemawiały – te związane z płatnością kartą czy płatnością gotówką.
Wszyscy zgodnie przyznali, zarówno członkowie drużyny projektowej, jak i uczestnicy debaty, że dyskusja poruszała kwestie, które są ważne teraz, ale będą również istotne w dorosłym życiu. Wiadomo, że rzeczywistość wokół nas szybko się zmienia, ale dzięki zdobytej wiedzy i udoskonalonym umiejętnościom będziemy bezpieczni i z powodzeniem odnajdziemy się w każdych realiach.